De OuderApp is te downloaden in de Google Play Store (voor Android apparaten) en in de App Store (voor iOS/Apple apparaten). Als je de app hebt geïnstalleerd kun je inloggen met de gegevens die je per e-mail hebt ontvangen.
De eerste keer inloggen
Als je voor de eerste keer gaat inloggen in de OuderApp heb je drie gegevens nodig:
- De URL van de kinderopvangorganisatie
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
Wat moet je invullen bij 'URL'?
De 'URL' is de rechtstreekse link naar de ouderportaal-omgeving van je kinderopvangorganisatie. De URL kun je vinden in de Activatie-mail die je ontvangen hebt van je opvangorganisatie. Mocht je die e-mail niet meer hebben kun je contact opnemen met je opvangorganisatie, zij kunnen je de URL vertellen.
De URL ziet er over het algemeen als volgt uit: naamopvangorganisatie.ouderportaal.nl
In de app vul je dus alleen de naam van je opvangorganisatie in.
Let op: geen 'www.' of 'https://' er voor invullen. Ook het stukje .ouderportaal.nl hoeft in de app niet ingevuld te worden, dit staat al ingevuld. Vul dus alleen de naam van je opvangorganisatie in zoals vermeld in de Activatie-mail van je account.
Wat moet je invullen bij 'Gebruikersnaam en Wachtwoord'?
Je gebruikersnaam staat in de eerder verstuurde Activatie-mail die je ontvangen hebt.
Bij het wachtwoord voer je het door jou ingestelde wachtwoord in.
Wanneer je voor de eerste keer inlogt kan het zijn dat er toestemmingen of verklaringen ingevuld moeten worden om verder te kunnen. Door op de toestemming of verklaring te klikken kan je de toestemming invullen, ook wordt hier meer informatie getoond over de toestemming of verklaring.
Standaard wordt hier om toestemming gevraagd voor het gebruik van foto en het dagboek. Per organisatie kan het verschillen om welke toestemmingen of verklaringen hier wordt gevraagd.
Toestemmingen kunnen achteraf worden gewijzigd onder het kopje overig. Door in dit overzicht te klikken op het kind kan je de toestemming wijzigen of invullen.
Ben je je wachtwoord vergeten? Geen probleem!
Via de optie ‘wachtwoord vergeten’ is het mogelijk om een wachtwoord-reset aan te vragen. Er wordt dan een e-mail gestuurd naar het in ons systeem bekende e-mailadres. Ontvang je geen e-mail? Neem dan contact op met je kinderopvangorganisatie, zij kunnen je e-mailadres controleren en ook een wachtwoord-reset sturen.
Stappenplan bij inlogproblemen
1. Check of zowel de OuderApp als het besturingssysteem van je telefoon de laatste updates bevat. Is alles up-to-date? Ga dan door naar stap 2. Is dit nog niet het geval voer dan de beschikbare updates uit en probeer daarna opnieuw in de OuderApp in te loggen.
2. Probeer via een internet browser (op een computer/laptop of telefoon) in te loggen in het Ouderportaal. De URL hiervan ziet er over het algemeen zo uit: naamvandeopvangorganisatie.ouderportaal.nl
(let op: elke opvangorganisatie heeft een eigen URL, deze is terug te vinden in je Activatie-mail).
Als het lukt om hier in te loggen bevestigd dit dat je Ouderportaal-account in orde is. Ga dan door naar stap 3. Als het niet lukt om via internet in het Ouderportaal in te loggen kan je opvangorganisatie onderzoeken wat de reden hiervoor is, neem dan contact met hen op.
3. Als je Ouderportaal-account in orde is (stap 2) leeg dan het tijdelijke geheugen (cache) van de OuderApp op de telefoon. Hieronder staat een uitleg voor zowel Android als Apple gebruikers.
Android
Open het instellingenmenu en tik op ‘Apps’.
Tik op de ‘OuderApp’ en tik vervolgens op ‘Opslag’ en in het nieuwe scherm op ‘Cache legen’.
Apple
Op een iPhone is het cache-geheugen niet met één druk op te knop te legen. De oplossing hiervoor is om OuderApp te verwijderen, vervolgens minimaal 24 uur te wachten, en daarna de OuderApp opnieuw te installeren. In die 24 uur zal iOS (het Apple besturingssysteem) het cache-geheugen opschonen. Probeer hierna opnieuw in te loggen in de OuderApp.
4. Als je bent overgestapt naar een andere opvangorganisatie en nu alleen de loginpagina van de vorige opvangorganisatie in beeld krijgt // Of je ziet alleen het opstartscherm van de OuderApp maar komt niet verder, doorloop dan de volgende stappen:
- Zorg dat de app en je telefoon van de laatste updates voorzien zijn
- Sluit de OuderApp volledig af (geforceerd afsluiten)
- Zet de telefoon in vliegtuigmodus (zodat er geen internetverbinding is).
- Open de OuderApp. Deze zal nu vaststellen dat automatisch inloggen niet lukt, en zal teruggaan naar het standaard loginscherm.
- Zet de vliegtuigmodus weer uit, zodat er weer verbinding komt, en probeer dan in te loggen.